Veckans medlem: Bigodinho

Namn: Magnus
Capoeiranamn: Bigodinho (lilla mustaschen), tidigare Soneca (sömntuta)
Ålder: 26
Förening: IF Capoeira Luta da vida
Hur länge har du tränat capoeira: 5 år, ge och ta en termin. Snart 1 år med Luta da Vida och 4 år med annan klubb i Malmö.


Bigodinho kallades förut för Soneca och hade denna logga -



...och här ser ni hans nya logga - lilla mustaschen!



Det ryktas dessutom att han kommer att få ytterligare en variant av Bigodinho från vår mästare på Regionsfestivalen 24-26 september - det blir något att hålla utkik efter!

Nu - till intervjun!

Vad var det som fick dig att börja träna Capoeira?
Jag var sugen på att träna kampsport. Capoeira är en annorlunda träningsform vilket lockade mig väldigt mycket.

Hur kom du i kontakt med sporten?
Jag höll tidigare på med UV-rugby (Undervattensrugby) och spelade i div 1 (hann t o m en allsvenskamatch!). Men pga av studier var jag tvungen att flytta och kunde inte fortsätta med det. Ett tag därefter träffade jag på en capoeira-utövare som tog med mig på en träning och sen började jag träna direkt. Jag hade sett capoeira i TV-spelet Tekken många år tidigare och trodde det var påhittat och därför blev jag lite paff när jag fick veta att det fanns.

Varför är Capoeira en bra träningsform?
Man kan väl säga frihet för att dra en kliché och då menar jag inte frihet i historisk mening utan frihet i utövandet. Det stora för mig i capoeira är att det finns egentligen inga regler, bara konsekvenser och respekt. Jag får göra vad jag vill, utarbeta tekniker som passar min stil, använda alla tekniker i rodan hur jag vill men jag får ta konsekvenserna därefter. Det är inte många kampsporter där man faktiskt får använda teknikerna man lär sig på ett riktigt sätt.

Dessutom rör man kroppen på sätt i capoeira som man annars inte gör. Hela kroppen får träning, inte bara vissa grupper av muskler som inom andra sporter, samt att musiken gör att man tränar upp sinnet också.

Är det lätt att utvecklas inom sporten?
Vill man så kan man gå långt, resa runt i världen och träna, men det kräver engagemang (och pengar). Att bli instruktör eller att tävla är några möjligheter, kanske inte så stora i Sverige men i Brasilien finns möjligheter om man är duktig och villig.

Varför valde du att träna med Capoeira Luta da vida?
När jag flyttade till Göteborg kollade jag på olika klubbar och fastnade för Luta da Vida. Luta da Vida verkade enligt sin hemsida en organiserad förening men rötter i Brasilien - vilket jag gillar - och det visade sig vara så också när jag började.

När jag valde klubb tittade jag efter två saker, organisation och attityd. Många capoeiraklubbar i Sverige är dåligt organiserade vilket gör att många tröttnar och träningen blir lidande. Attityden i Luta da Vida är vänligare och passar mer svenskar. Många klubbar pressar elever och skapar en atmosfär att man måste träna för att bli bäst, inte för att det är kul. Capoeira ska vara kul och ingen ska känna tvång att träna för att tillfredsställa någon mästares ego.

Vad tycker du om vår hemsida?
Hemsidan är jättebra! Det var huvudskälet till varför jag valde denna gruppen.

Hur tycker du att vår förening har utvecklats under de år du tränat? Är det något man kan förändra med föreningen?
Jag vill se mer fokus på musik och kultur integrerat i träningen. Många i föreningen börjar graderas högre och högre och jag vill därför se mer träning för de mer avancerade också.

Kommentarer
Postat av: IF Capoeira Luta da vida

Nu är önskemålet uppfyllt! På onsdagar kl 18-20 har vi fr o m HT10 musik- och kultur på schemat!

2010-09-20 @ 12:41:52
URL: http://www.capoeiragbg.se
Postat av: Anonym

Det här tycker jag var bra svar c:

Fint sagt~~♥

2010-09-21 @ 18:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0