Veckans medlem: Pequeno

Namn: Janio
Capoeiranamn: Pequeno (portugisiska för liten eller lillen)
Ålder: 27 år
Förening: IF Capoeira Luta da vida
Har länge har du tränat capoeira? I ett år och sex månader


 
Vad var det som fick dig att börja träna capoeira?
Det var min fru Gata som lyckades övertala mig att provträna, jag var helt emot det, men gick ändå. Har fastnat för det helt & hålet just nu!

Hur kom du i kontakt med sporten?
Har alltid vetat om capoeira för att det är många som håller på med det i mitt hemland Kap Verde och att min fru har hållt på med det länge.

 
Vad är capoeira för dig?
För mig är det en kampsport där man kan spela för att försöka överlista varandra, utan att ha kontakt eller skada varandra. Men det kan också vara aggresivt med kontakt men det e nåt man väljer själv i rodan.
 
Varför är capoeira en bra träningsform?
Man använder hela kroppen och då menar jag hela kroppen! Nåt jag blev imponerad av med capoeira är att man tränar upp alla sinnen man har, plus att man får en grym kontroll på sin kropp och på alla rörelser man gör.
 
Hur ser du på möjligheterna att utvecklas inom sporten?
Lite svårt att säga just nu, jag vill kunna spela med lite mer kontakt så få se när jag har börjat spela så. Har utvecklat enormt sedan jag började i Luta da vida och det känns som att jag kan gå hur långt som helst.
 

Varför valde du att träna med Capoeira Luta da vida?
Tränade med en annan förening innan och Sandália brukade komma förbi och hälsa på. Såg då att hans stil av capoeira passade mig bättre och det tyckte min fru också. Lärde mig mycket hos min förra förening men har utvecklats mycket mer i Luta da vida för att stilen passade mig bättre plus att Sandália är grym som tränare och för mig är han en mestre.
 
Vad skiljer oss från andra föreningar?
Att det är en mix av angola och regional, så det är en modern capoeira och den passar alla stilar av personer. Plus att gruppen har bra kontakt med varandra det känns som en andra familj.
 

Är det något man kan förändra med föreningen?
Just nu så tycker jag att allt funkar bra. Vågar inte säga perfekt för att inget är perfekt, men det är så nära som det kan bli for mig.
 
Har du något annat du vill tillägga?
Hoppas att flera personer kommer på träningen på lördagar och att vi kan göra fler saker utanför träningen med klubben t ex bada, kolla på film, festa mm.
 


Pequeno (till höger) spelar roda på Instrutora Gatas födelsedag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0