Instrutora Gata berättar om vårens nyhet: AfroDans

Våren 2011 startar vi en grupp i AfroDans under ledning av Instrutora Gata. Preliminär kursstart är under januari 2011 - men redan imorgon kan ni få ett litet smakprov när vi bjuder in till GRATIS WORKSHOP

- Varmt välkomna att testa AfroDans lördagen den 28 augusti kl 16-18 i vår lokal på Teatergatan 19, Göteborg (hpl Valand)

Klädsel: vanliga träningskläder, byxor eller vid kjol. Glöm inte vattenflaskan! 

                

Här berättar Instrutora Gata själv om vad vi kan vänta oss (eftersom vi vet att ni inte vill något hellre än att lära er portugisiska lägger vi upp intervjun på orginalspråk. Google Translator i all ära, vi vill inte att ni ska behöva anstränga er i onödan en fredag förmiddag, så scrolla bara ner i texten så kommer en rätt hyfsad översättning):


African Dance ou Dança Africana, surgiu para unir tribos e povos distintos na África, povos se encontravam para se comunicar através da dança, já que cada povo ou tribo falava em sua própria língua.


...ao bater o tambor deixo-me levar pelo ritmo escutar não so com os ouvidos mas com o tum tum tum é o guia dos meus pés. Fechar os olhos entrego o meu corpo no ritmo meu corpo responda do geito que eu penso como eu quero, expresso minha alegria liberto das tristezas esqueço os problemas resumindo eu me perco dentro do ritmo. Apreendi a ter mais control em todos os movimento e a brincar com as expressões corporais ...


Como o afro-dance trabalha o corpo?


A African Dance, tem um rítmo muito forte, fazendo com que a pessoa que esteja praticando entregue-se totalmente ao rítmo, e automaticamente trabalha vários músculos e perde-se muitas calorias. Na dança, trabalha-se: Ombros, tórax, pélvis, braços, pernas, etc, pode mover-se com diferentes ritmos de músicas, com isso, dependendo do professor, faz com que o aluno chegue mais rápido ao seu objetivo de condicionamento físico. Com subidas e descidas, passos rápidos e saltos, faz com que o aluno saia dessa aula querendo mais. Em uma aula dessas, o aluno é capaz de perder em uma hora mais de 700 calorias, mas é lógico de depende de cada um.


...och så här blir det på svenska....


Afrikansk dans, eller AfroDans, uppstod för att förena stammar och folk i Afrika. Människor träffades och kommunicerade genom dansen, trots att alla stammar pratade sitt eget språk. 

...med trummans slag låter jag mig svepas med i takten, inte bara med hörseln utan även med det tum tum tum som är mina fötters guide. Jag sluter mina ögon och låter min kropp följa rytmen, jag låter kroppen och mina känslor styra, uttrycker min glädje och låter rytmen svälja och sudda bort min oro och mina sorger. Jag har lärt mig att få mer kontroll över min kropp, mina rörelser och att leka med kroppen som uttrycksmedel...  

Hur påverkar AfroDans kroppen?

AfroDans har en mycket starkt puls som låter dansarna dras in och hänge sig totalt åt rytmen, vilket automatisk ger musklerna en rejäl genomgång och kalorier förbränns snabbt. I dansen tränas bl a: axlar, bröstkorg, armar, ben, rumpa - hela kroppen. Man rör sig till olika typer av rytmer och afrikanska musikstilar och detta, tillsammans med hjälp av tränaren, gör att eleven snabbare kan nå sina mål med träningen. Upp och ner, hopp och snabba och långsammare steg i olika kombinationer gör att man lämnar träningen med en längtan efter mer. Under ett pass Afrodans kan man förbränna upp till 700 kalorier, men det beror självklart på var och en.

Varmt välkomna till workshopen imorgon - vi ser fram emot några svettiga, roliga och medryckande timmar till pulserande afrikanska rytmer!




       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0