Över en kopp te - samtal med Mestre Serginho

Under ett av alla våra långa samtal kom Mestre Serginho och jag in på vad som krävs för att en elev skall få gradera.

"Vet du vad, Guerreira, graderingen har ingenting att göra med hur skicklig en elev är. Hur snabbt man spelar eller hur högt man kan sparka eller hur bra man är på akrobatik. Det är inte capoeira. Inget av allt det där betyder något om eleven inte är DÄR, där capoeiran är. Där med dig på varje träning, är uppmärksam, visar vilja och kamratskap, respekterar sin tränare och sina kamarater, svettas tillsammans med gruppen, skrattar, leker, visar ansvar och omtanke, både på träningarna och utanför.

När jag skall gradera en elev är det sådant jag tittar efter. Vem som helst kan slåss, vem som helst kan lära sig att göra bakåtvolter. Men det är inte vem som helst som kan lära känna den sanna själen och skönheten med capoeira. Capoeira sitter i hjärtat, i vänskapen med kamraterna, i leken, i repekt för tränaren och tron på sig själv och att man kan övervinna de hinder som kommer i ens väg.


Jag har haft elever som blivit arga - verkligen riktigt arga - på mig. De har undrat varför jag inte graderat dem, men gett ett bälte till någon annan, som i deras ögon inte förtjänar det. Vet du vad jag svarade? Därför att den personen som i dina ögon inte duger, det är den första personen som skulle ge dig en kram och glädjas för din skull om du hade fått bältet. Han kanske inte behärskar alla tekniker, men han förstår vad capoeira handlar om."
 
/Guerreira

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0