Veckans medlem: Pica-Pau


Nu bryter vi sviten med kvinnliga medlemmar för att låta er lära känna Pica Pau - en härlig kille som vi känt i flera år som nu kommer att jobba för föreningen i ett halvår som bl a projektassistent för Mångfaldsprojektet och hjälpa oss med alla tusen grejer som måste göras, borde göras eller vore bra om de gjordes!

Vi är så tacksamma och glada att du lämnade Malmö för att komma tillbaka upp till oss!  


Namn: Björn
Capoeiranamn: Pica-Pau (portugisiska för hackspetten, ett namn som syftade på både hans frisyr och energi)
Ålder: 24
Hur länge har du tränar capoeira? Till och från under 3 års tid
Förening: IF Capoeira Luta da vida


Vad var det som fick dig att börja träna capoeira?

Sedan min bror fick mig att gå till en träningslokal för Shaolin Kung Fu när jag var 9 år så har jag varit intresserad av och tränat kampsport. Men det blev inte Kung Fu utan Tae Kwon Do i 5 år sedan Wing Chun i 1 år. Fick en knä skada tidigt in på min ”karriär” och börjad styrketräna mycket istället. Har alltid gillat att hoppa runt och köra lite akrobatik när jag och vännerna satt i parken. En dag reste jag och några vänner till Uppsala Reggae Festival och med oss hade vi en vän som tränade capoeira och kunde inte vänta på att få åka hem till Göteborg för att söka efter närmsta capoeiraklubb.   

Hur kom du i kontakt med sporten?
Det vet jag faktiskt inte, har sett capoeira utövas flera gånger både på TV och Internet eller i parker.


Vad är capoeira för dig?
Capoeira för mig är frihet, frihet att för en stund slippa känna kedjorna av samhället som tynger.



Varför är capoeira en bra träningsform?
Capoeira använder en stor del av kroppen för att utövas, med både akrobatik, sparkar mm. Men capoeira stumelerar en mentalt också med sång och dans vilket ger en chans att utveckla sin kreativitet. Capoeira sätter inte så stora regler på vad som är rätt och fel men ger dig verktygen för att bli en bra utövare detta ger dig möjligheten att skapa en högst personlig stil.

Hur ser du på möjligheterna att utvecklas inom sporten?
Möjligheterna är stora det är bara jag själv som sätter gränserna.

Varför valde du att träna med Capoeira Luta da vida?
Den första gruppen som dök upp när jag googlade på capoeira göteborg var Capoeira Luta da vida.

Vad skiljer oss från andra capoeiraföreningar?
Svår fråga, gillar inte att dela upp capoeira i grupper. Capoeira är capoeira.


Pica-Pau (i svart t-shirt) på väg in i vänskapsrodan med Boa Vontade mars 2011.

Hur hittade du info om oss?
Internet.

Är det något man kan förändra med föreningen?
Förändringar sker ständigt och jag försöker bara finna mig i nuet. Vill ha mera musik men det kommer när tiden är rätt, mer akrobatik men det kommer när tiden är rätt. Alla är på sin egna stig i utvecklingen, för andra kanske det är jättebra fördelat just nu. Jag lär mig hela tiden oavsett vad som det satsas mest på för tillfället.

Har du något annat du vill tillägga?

Jag vill veta mer om vad CM. Sandalia Preta tycker om Capoeira Luta da vidas utveckling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0