Veckans medlem: Mayra

Namn: Mayra
Capoeiranamn: Inget givet ännu :)
Ålder: 26
Hur länge har du tränar capoeira? Ungefär 6 månader
Förening: IF Luta da vida SYD



Vad var det som fick dig att börja träna capoeira?
Jag har ett stort intresse av kampsport och har tagit reda på lite om dom flesta men av det jag fick reda på och sett så har nog capoeira varit den som jag fått mig att riktigt häpna. Jag har nog varit intresserad av capoeira ganska länge. Tycker det ser otroligt snyggt ut när någon kör roda och tycker det ser riktigt roligt ut när man också sjunger och spelar instrument vilket jag inte har sett på andra kampsporter.

Hur kom du i kontakt med sporten?
Min första kontakt med capoeira var när jag var i stan en dag då var det roda mitt i Nordstan för många år sen och det som gick genom mitt huvud var ett stort ”Wow! Det där hade jag velat prova.” Det såg ju riktigt skoj ut!

Vad är capoeira för dig?
När jag är på träningarna spelar det ingen roll om jag haft en riktig dålig dag för där släpps allt och jag blir helt indragen i den stora glädjen av att få träna capoeira. Capoeira är Lycka.

Varför är capoeira en bra träningsform?
Jag tycker att det är bra eftersom man rör på hela kroppen när man tränar, vilket gör att man tränar många muskler som man annars aldrig använder. Man tränar upp ens koordination och balans. Man lär verkligen känna sin kropp tycker jag. Sen har jag också astma och allergi vilket gör att jag får använda inhalator och i början kändes det lite tufft men nu har mina lungor blivit starkare och det känns så skönt att kunna göra något man tycker är roligt och samtidigt förbättra min hälsa till det bättre.

Hur ser du på möjligheterna att utvecklas inom sporten?
Ja jag känner faktiskt att om man lägger ner sin själ i något man älskar att göra kommer man långt. Kanske inte det går så fort för mig eftersom koordination samman med akrobatik och balans är min akilleshäl men jag vet att en dag kommer då jag kommer att kunna utföra det jag vill göra. Vill att det ska gå fortare och fortare! Det känns som man vill träna capoeira varje dag! Antonio är en skitbra tränare!

Varför valde du att träna med Capoeira Luta da vida?
Redan då jag först fick kontakt med Åsa och kikade in på er hemsida var det nog det som fick mig att välja det. Där inne hittade jag det som jag letat efter och det var att se många leenden i era foton som ni har uppe. Sedan efter att jag började träna i Kållered blev jag fast jag hade alldeles för roligt.

Vad skiljer oss från andra capoeiraföreningar?
Båda era föreningar lyser av en stor värme som man inte alltid hittar så lätt både i Kållered och Göteborg. Här i Kållered har vi det riktigt roligt, det kan komma många skratt. Vi kan bli så fokuserade i vår egna lilla capoeira värld att vi ibland glömmer bort oss och tittar upp mot klockan och säga ”Men herregud! Är klockan redan så mycket?” Vi vill ju fortsätta!

Hur hittade du info om oss?
Genom infobladet som Åsa och Antonio delade ut här i Kållered och sedan hemsidan.

Är det något man kan förändra med föreningen?
Jag har önskat ha mer musiktider i träningen men det börjar vi planera inför kommande termin. Annars är jag jättenöjd!

Har du något annat du vill tillägga?
Ni har många aktiviteter igång vilket jag tycker är väldigt roligt. Lördagsträningar, blogg och till och med facebooksida :) Era resor till Brasilien verkar också mycket spännande! Inte många som har det faktiskt. Skulle gärna vilja hänga med när man har lite bättre ekonomi :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0