Veckans medlem: Mariposa


Namn: Maribel
Capoeiranamn: Mariposa
Ålder: 21
Förening: IF Capoeira Luta da vida SYD
Hur länge har du tränar capoeira? 3 månader med Luta da vida, 1 år med en annan klubb.



Vad var det som fick dig att börja träna capoeira?
Min bror hade börjat i capoeira innan mig och lyckades få med mig på en av träningarna, efter det fastnade jag direkt! 

Hur kom du i kontakt med sporten?
Som sagt, min bror hade börjat i capoeira innan mig, och pratade konstant om capoeira hit och dit. Han hade gått i flera andra kampsporter innan, men av någon anledning lät capoeira, för mig, mer intressant. 

Vad är capoeira för dig?
Lycka! För mig är inte capoeira bara en slags träningsform, det är mer än så, det är en livsstil. Capoeira får mig att koppla av, lämna världen runt om mig för en stund och bara fokusera på träningen. Har jag mycket att tänka på, som t ex jobb och skola, så är det skönt att komma till träningen och släppa oron ett tag för att kunna få tillbaka energin!

Varför är capoeira en bra träningsform?
Till skillnad från andra kampsporter, så tar capoeira med lite av allt möjligt, det blir en skön blandning. Man lär sig akrobatik, dans, musik, sparkas, man blir mer vig och får bättre balans... ja, you name it. Man lär sig att träna med hela kroppen och får träningsvärk i muskler som man inte visste fanns där!

Hur ser du på möjligheterna att utvecklas inom sporten?
Jag tror man utvecklas väldigt mycket i början, från då man startade fram tills man kommer till de övningar som sätter ens kropp på prov. När man har kommit dit så blir det nog en aning svårare och det lär ta tid förrän man blir riktigt grym på det. Men det som är så bra med capoeira är att man låter det mer än gärna ta den tid det behöver, även om det tar flera år. Capoeira är en livsstil och något man håller på med sålänge man kan röra på sig, och det är det som är det fina i det enligt mig och det är därför jag trivs med det så mycket. Jag vill kunna vara 50+ och fortfarande kunna göra volter! 

Varför valde du att träna med Capoeira Luta da vida?
Jag såg på hemsidan att de hade träningslokal i Kållered, vilket ligger närmare för mig än i stan. Tränade innan i Majorna, så det var något krånligare att ta sig dit från Mölndal.

Vad skiljer oss från andra capoeiraföreningar?
Gemenskapen! Jag tycker alla är väldigt engagerade i varandra och hjälper gärna till de som vill lära sig mer och utvecklas. Som nybörjare är det väldigt viktigt med hur man blir mottagen av resten av gruppen, att man blir välkommen av alla, och det var precis det jag kände när jag började i Luta da vida.

Hur hittade du info om oss?
Min bror tipsade mig och klubben och länkade hemsidan.

Är det något man kan förändra med föreningen?
Jag tycker det är bra som det är! Keep up the good work! Hörde rykten om lektioner för att lära sig portugisiska, vet inte om det är på gång, men det låter väldigt intressant! Det skulle jag vilja gå på!

Har du något annat du vill tillägga?
Hoppas fler vill testa på i Kållered! Vi är en liten men mysig grupp som gärna vill ha fler att träna ihop med! :)



P.S. Jodå, visst är portugisiskan aktuell - vi körde igång efter höstlovet och har precis avverkat andra lektionen! Läs mer om det HÄR!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0