Tillbakablickar på Svenska Mässan: Värdefull


Tidigt på morgonen står jag utanför Gothia Towers på Korsvägen och väntar i duggregn och kyla, en melankolisk känsla drar över mig när jag står där 1 timma före de andra.

-Varför ska bussen från Mölnlycke gå så sällan?


Avtalad tid kom och gick, fortfarande står jag och väntar; Geninho dyker upp det var problem med vagnarna; Sandalia ringer han är också sen.


Nu är majoriteten av oss samlade men var är Paola? Vi bestämmer oss för att gå in, mässan börjar snart, där står hon inne och väntar med en kopp kaffe.


Skönt att vi är samlade och skönt med en varm kopp kaffe, det var ruggigt ute. Jag och Sandalia är väldigt trötta och hungriga men innan någon mat serveras ska vi gå på första seminariet: Olof Röhlander - Det blir alltid som man tänkt sig.

 

Första seminariet avklarat!

 

När vi kom ut från seminariet fick vi en enligt mig utsökt grillad kycklingfilé med en fräsch sallad, vilket däremot inte kittlade Sandalias smaklökar.


Under eftermiddagen fick vi välja bland lite olika seminarium och jag hade valt att gå på ett seminarium om föreningen Friends som jobbar för att motverka mobbning inom skolor och i idrottsföreningar. Det andra seminariet handlade om styrketräning inför elitidrott och var fruktansvärt djupgående inom människans fysiologi och ökad prestation genom succesiv träning från barnsben till elitidrotts ålder. Var fruktansvärt trött under seminariet men det genererade en intressant hemsida www.idrottenstyrketraning.se.

 

Sista stora seminariet hölls av Peter Häggström och hette Bögjävlar & Guldmedaljer. Den handlade om diskriminering och fördomar mot homosexuella inom idrottslivet. Peter Häggström var längdhoppare på elitnivå och den första idrottaren att vara öppet homosexuell och komma ut med det officiellt.

 

Sedan var dagen slut och dags för att gå hem och sova, full av nya intryck, inspiration och idéer.

/Pica pau


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0