Äntligen Batizado!

Efter mycket planering, om planering och eftertänksamhet går batizadon av stapeln. Sandalia och jag (PicaPau) var uppe Kl. 7:00 för att lägga upp cordão, ta fram instrument, lägga upp kläder för klubbshopen m.m. Kl. 9:00 ska resten dyka upp då det står att workshop med Mestre Serginho är planerad, Sandalia säger till mig att han är relativt säker på att alla kommer vara här närmare 10:00.

Så sant som sagt. Folket dyker upp strax efter 9:20. Måste dock nämna att Palmerão var i lokalen långt innan 9:00, bra jobbat!

Innan 10:00 är vi alla samlade och Bezouro blir ombedd att hålla i uppvärmningen - vilket jag upplevde var en uppvärmning för honom och en militär hårdträning för mig. Genomblöt och andfådd löper Mestre Serginhos workshop vidare, vilket var väldigt nyttig och intressant. Mestre Serginho har ett mycket underhållande sätt att lära ut och en underbar personlighet och en otrolig uppmärksamhet för varje elev. Jag tyckte att det var mycket rörelser och sekvenser att ta in på samma gång men samtidigt några som jag kommer hålla tydligt vid minnet.

Mestre Serginho instruerar

"Mestre Serginho förklarar varför man gör vissa rörelser"

Efter en lång workshop med Mestre Serginho var det dags för lunch, stort tack till Joseph (Albins pappa) som bidrog med råvarorna och till Instrutora Gata som lagat maten under hela fredagen långt in på natten och så klart till resten som hjälpte till med att ställa fram allt och servera. Maten var någon form av kycklinggryta med kikärtor från Kap Verde, det var jättegott och efter lunchen hade vi 1 timma att vila och prata om Serginhos workshop.

 

Nu var det dags för Afro-dans ledd av Instrutora Gata, det var fruktansvärt roligt och det verkade alla andra också tycka.
Afrodans

"Instrutora Gata visar hur Afro-dans går till"
Sen var det tid att lära oss spela de diverse instrument som vi använder i Capoeiran och detta hjälpte Mestre Serginho oss med. Saknar att få spela instrument, önskar mer av detta under de vanliga träningarna.

 

Nu ska barnen graderas, alla står upp, sjunger och klappar händer medans de som ska graderas sitter ner för att en och en bli bjuden in i rodan för att få spela och visa vad de lärt sig, alla är jätteduktiga, tänk va mycket barn lär sig på så kort tid.

Nu har alla barn fått sina nya cordão och tid för oss äldre att graderas, så klart att man känner lite spänning men allt fortlöper som det ska. Sen delar Kleber ut tack till de besökande capoeiristas från de andra klubbarna, delar ut lite medaljer till personer som hjälp till och stöttat klubben och så klart ett stort tack till Mestre Serginho som rest hit från Brasilien.

Tack till Albins pappa

"CM Sandalia delar ut tack"

Efter graderingen blir jag ombedd att ta ett pass vid kaféet, så där blir jag lämnad för att sitta i relativ ensamhet och trycka i mig lite frukt och mackor. Jag hör inifrån lokalen att det är Samba de Roda och div spex, mycket tråkigt att sitta i kaféet.

Städningen återstår och alla hjälps åt, efter städningen är vi ca 15 personer kvar som ska vidare till Restaurang Ipanema för lite sambakväll men först sätts bastun igång så vi kan få mjuka upp våra värkande muskler efter en sådan lång dag med capoeira.

En underbar avslutning på en helt galen dag! Undrar hur mycket galnare en batizado skulle vara i Brasilien.

Alla

Av: PicaPau

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0