Veckans medlem:Trançinha

Namn: Emma
Capoeiranamn: Trançinha (portugisiska för lilla flätan)
Ålder: 18
Hur länge har du tränat capoeira? Jag tränar inte just nu, men jag tror att jag tränade kanske i... nästan ett år? Jag hann fylla år i alla fall. Men snart är jag nog tillbaka!
Förening: IF Capoeira Luta da vida




Vad var det som fick dig att börja träna capoeira?
Jag hade alltid velat hålla på med något sånt där, jag gick i kung fu en gång men det var inte riktigt min grej, det var lite för strikt. Så jag hade gått in på Youtube och där hittade jag capoeira, sen googlade jag och så hittade jag er.

Hur kom du i kontakt med sporten?
Via internet, faktiskt. Det var en grabb i Kanada som hade en massa Youtubeklipp, jag undrade vad det var han gjorde och han sa att det var något som hette "le parcour" och när jag frågade vidare om hur man lärde sig det så svarade han bara "jag tränar capoeira, så träna det du med". Så jag gjorde det.

Vad är capoeira för dig?
Capoeira för mig är lek och skoj. I capoeira så skall man ha kul och vara glad, är du inte det så är det något som är fel. Det är inte fullt allvar och man behöver inte vara bäst, man kan skratta när man gör fel, gå upp, och försöka en gång till. Till skillnad från andra sporter så är misstag mänskligt i capoeira, och det är med kämparglöd och glädje som man försöker en gång till.

Varför är capoeira en bra träningsform?
Man tränar allting. Koordination, styrkan, smidigheten och att ha kontroll över sin kropp. Och så blir man glad efteråt. Jag minns att det var jättetråkigt att ta sig dit varje gång, men när man väl var där så var det kul igen, och så gick man hem med bättre humör.

Hur ser du på möjligheterna att utvecklas inom sporten?
Personligen - inte så stort för mig kanske, jag brinner inte för att bli bäst i världen, jag ville bara ha kul. Men capoeira är inget svårt att lära sig, i början är det kanske lite segt men man fattar snart galoppen, man utvecklas snabbt om man försöker och inser att det inte gör något om man gör fel någon gång.. Capoeira har mycket frihet, så man kan utveckla en personlighet i sitt sätt att spela med... Så ja, jag tror det är lätt att utvecklas inom sporten om man tycker om att göra det.

Älskar ni också bilden? Tänk då på att upphovsrätten tillhör oss.   Maila oss om ni vill använda den i något sammanhang:blogg@capoeiragbg.se     Bilden är skapad av aluna Trancinha för IF Capoeira Luta da vidas räkning. Bilden får inte användas utan vårt medgivande.     Bilden är skapad av aluna Trancinha för IF Capoeira Luta da vidas räkning. Bilden får inte användas utan vårt medgivande.
Trançinha är grym på att rita - kolla in de här snygga bilderna!

Varför valde du att träna med Capoeira Luta da vida?
Det var närmast helt enkelt, haha.

Vad skiljer oss från andra capoeiraföreningar?
Så vitt jag vet, så kan de göra vissa rörelser annorlunda, och sånt som jag märkt så verkar Luta da vida vara mycket gladare och närmare i gemenskapen. (vilket underlättar träningen en del tror jag, det är lättare att skämta bort saker då eller fråga om någon kan visa hur man gör.)

Hur hittade du info om oss?
Via eran hemsida.

Är det något man kan förändra med föreningen?
Inte vad jag vet, jag har inte varit där på ett tag nu så jag har ingen aning. Kanske försöka få folk att ge mer respons på bloggen kanske? Det är inte många som kommenterar, så det ser lite tomt ut. Eller uppmuntra folk att våga posta mer egna grejer?

Har du något annat du vill tillägga?
Näpp, förutom att om du inte går i capoeira, så testa i alla fall på det! Om inget så är det en upplevelse!


Det är också Trançinha som har gjort den ursnygga loggan till Tjejprojektet som vi drev 2008-2010.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu kommenterar jag! :) Wohoo!! // Don Juan

2011-01-08 @ 13:50:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0