SISU-utbildning, bokföring och födelsedagsfirande

Vi har varit vakna sedan strax innan 6 imorse...delvis på grund av att lillen har sex tänder på gång samtidigt just nu, men också för att det kommer att bli en fullpackad och intensiv helg. Contra mestre Sandália har redan åkt iväg för att möta upp Professor Bezouro på centralen. Det väntas en hel helg - 9-17 lördag och söndag - av SISU-utbildning för dem. 

SISU. Idrottsutbildarna. Suveräna att samarbeta med. Så mycket kunskap som finns samlat där, så många bra kurser. Som väldigt ofta är gratis för föreningar. Kursen våra tränare skall på den här helgen handlar om ledarskap inom barn- och ungdomsidrotten och kommer bl a att innehålla utvecklingspsykologi, ledarskap och pedagogik. Contra mestre har visserligen redan gått kursen en gång för fyra-fem år sen, men det skadar inte att friska upp minnet, knyta nya kontakter och få ta del av de senaste rönen.  

Själv ska jag passa på att översätta en presentationstext som skall till Brassecentrets nya hemsida. Brassecentret - det vill säga Brazilian Martial Art Centre som vi har bildat tillsammans med Yamasaki Academy. Centret skall lanseras stort först till våren, men vi har redan tjuvstartat lite med en annons i Fighter Magazine. Och den tidningen nådde prenumeranterna igår...så jag är verkligen ute i senaste laget, som ni förstår. Så är det hela tiden i föreningslivet. De få eldsjälar som finns har alldeles för mycket att göra. Problemet är inte att det inte finns fler som vill hjälpa till. Det FINNS det. Jag tror bara inte att de vet HUR de kan hjälpa.

Väntar på söndagen med blandade känslor. Då skall jag träffa vår förra kassör och få hjälp med att en gång för alla lära mig hur bokförning fungerar. Jag gillar verkligen inte bokföring. Inte ekonomi heller. Fråga mig inte vad jag gör som kassör. Eller, jo. Det kan ni göra. Ingen annan ville.

Så nu har jag beslutat mig för att jag kommer att lära mig att tycka om bokföring. Jag har ju i alla fall sinne för siffror och pengar. Men jag kommer definitivt inte att njuta av det. Om jag skall få bokföringen att fungera så måste jag ha bra rutiner, så jag har beslutat att jag varje lördag morgon skall gå igenom den gångna veckans ekonomi och se till att allt ligger i fas. Fakturor skickade och mottagna, kategoriskera inkomna medlemsavgifter, se till att ekonomin är i balans. Mer jobb. Och det innebär att fler medlemmar kommer att få börja engagera sig och ta över en del av de saker som jag har gjort tidigare. Men det ser jag positivt på! Vi har en fantastisk styrelse och det känns som om det finns många i föreningen som verkligen vill hjälpa till. Problemet ligger som jag nämnde i att de nog inte vet med vad. Vet man inget om allt jobb som ligger bakom en fungerande verksamhet är det jäkligt svårt att gissa. 

Gjorde en sammanställning för ett tag sedan med allt som behövs göras under ett år för att föreningen skall må bra. Det blev tre A4-sidor. Allt som jag har gjort och lärt mig under föreningens sex år sitter i ryggmärgen nu. Jag vet vem jag skall ringa, vad jag skall säga, hur jag skall få saker att fungera...det som tar någon annan tre dagar att sätta sig in i och sedan en timme att få gjort fixar jag på någon minut. Jag vet inte hur jag skall göra för att kunna lämna över. Var skall jag börja?  

Som sagt. Mycket att göra. Men innan det blir söndag är det lördag och då skall det svaras på mail, bloggas, skrivas presentationstext till centret - helst innan lillen vaknar. För när han gör det blir det till att ta hand om honom, åka till mormor och morfar och sedan ta sig in till lokalen för MiniCapoeiran som kör igång 13.15. Idag blir det jag och Instrutora Gata som får nöjet att busa och leka med alla underbara småttingar! Får se hur många som kommer idag, det borde bli runt 15 stycken. Kanske någon extra, såg att det kommit in nya intresseanmälningar. Sedan då? jodå, fri träning vid 14 och sedan förbereda inför Gatas födelsedagsfest kl 18 ikväll. Ni kommer väl? :)     


/Complicada  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0