Veckans medlem: Carpa


Namn: Christian
Capoeiranamn: Carpa (portugisiska för karpen som syftar på Christians snygga tatuering)
Ålder: 36
Förening: IF Capoeira Luta da vida
Hur länge har du tränar capoeira? Sedan i september 2010.


Vad var det som fick dig att börja träna capoeira?
Jag vill träna något till sammans med min dotter Lisa, så då började
vi på familjecapoeira. Men det var ju för roligt för att inte träna
mer än en gång/vecka.



Hur kom du i kontakt med sporten?
Jag minns faktiskt inte. Jag kommer ihåg att jag på tv såg
kampsportsuppvisningar från Paris någon gång på mitten av 90-talet och
det som capoeiramänniskorna gjorde var väldigt imponerande.

Vad är capoeira för dig?
Det är ju ett sätt att träna antingen ensam eller tillsammans med
andra, men det handlar också om sång och rytmik och kultur. Och ett
språk jag inte fattar något av. Och allt detta känns väldigt
spännande.

Varför är capoeira en bra träningsform?
För det är roligt! Sedan tycker jag också att det är väldigt
allsidigt, då man jobbar med hela kroppen och det handlar både om
styrka och kondition, rörlighet, spänst och balans och kontroll. Och
även rytmik och sång. Men för mig så är glädjen det viktigaste.

Hur ser du på möjligheterna att utvecklas inom sporten?
Nu är ju min erfarenhet av capoeira högst begränsad, men det känns som
att olika människor tycker om eller har fallenhet för olika saker och
att alla sätter just sin personliga prägel på hur de spelar capoeira,
om det nu är sättet man rör sig på eller tekniker man föredrar att
göra. Så att alla kan utvecklas efter just sina egna förmågor och att
det är okej att man gör på lite olika sätt.

Varför valde du att träna med Capoeira Luta da vida?
Jag hade ju ingen aning vad som skiljer olika föreningar åt, så jag
valde enbart på att träningslokalen ligger nära där jag bor.

Vad skiljer oss från andra capoeiraföreningar?
Ingen aning, eftersom jag inte tränat med någon annan förening. Men
det som slog mig direkt var att det finns en värme och öppenhet i
föreningen - att alla är välkomna oavsett vem eller hur man är och att
alla kan vara med på sina egna villkor.

Hur hittade du info om oss?
På nätet när jag letade efter en capoeiraförening där barn och vuxna
kan träna tillsammans.

Är det något man kan förändra med föreningen?
Nej föfan. Eller det är det säkert, men inget som jag kommer på nu.
Och är man inte själv villig att arbeta för en förändring så har man
heller ingen rätt att klaga - tycker iallafall jag. Men som sagt, jag
är bara glad att föreningen är som den är!

Har du något annat du vill tillägga?
Ja, att jag vill rikta ett stort tack till alla de som har energi och
ork att driva föreningen. För utan er - ingen Luta da vida.


Carpa får vingar likt en lycklig flygfisk under fotosessionen med Victor!

Foton av Henrik Andreasson (första) & Victor Ronnerstedt (andra)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Blogg listad på Bloggtoppen.se Sport Sport bloggar
    RSS 2.0